De grap van de winter die weer zomer werd

22 november 2016 - Innsbruck, Oostenrijk

In mijn laatste blog van alweer meer dan twee weken geleden schreef ik dat de winter er (eindelijk!) zat te komen, en wat hebben we een Wintereinbruch gehad. Veel sneeuw in de bergen, wat super mooie plaatjes opleverde en natuurlijke heerlijke skidagen op de Stubai Gletscher. De verwachting was dan ook dan aan het eind van deze week de eerste skigebieden iets dichter bij Innsbruck open zouden gaan, maar helaas helaas gooit de Südföhn op dit moment helaas (veel roet) in het eten, maar daar over later meer...

IThe Giant - Swarovski Kristallweltenk heb natuurlijk de afgelopen weken ook weer wat uitstapjes gemaakt, maar vooral ook erg genoten van het (studenten)leven in Innsbruck, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar ik vind het echt een heerlijke stad om in te wonen, niet te groot, niet te klein, altijd wat te beleven en de bergen letterlijk binnen handbereik.

Een van de (toeristische) attracties die je moet bezoeken als je in Innsbruck ben is Swarovski Kristallwelten (Helemaal omdat ik het 3x gratis met mijn Freizeitticket kan bezoeken). De Swarovski fabriek staat op ongeveer 20 minuten van Innsbruck, wat voor mij al de eerste verassing was, ik dacht namelijk altijd dat Swarovski uit Ruslandkwam. Tessa had Swarovski al bezocht, dus ik was erg benieuwd. Het was een soort van experience, waarin verschillende kunstenaars in verschillende ruimtes iets (artistieks) met Swarovski kristal hadden gedaan. Het was zeker niet met een echt museum te vergelijken en het was een positieve verassing. Helaas was de Swarovski Kristallweltenlimiet op mijn creditcard niet hoog genoeg om de hele shop leeg te kopen, dus dat laat ik in december aan tante Lonneke over ;).

In dezelfde week stond er ook een bezoekje aan de bioscoop met mijn Duits cursus op het programma. Dit bioscoop bezoekje mondde uit in een collectieve shock voor de groep. We hadden een, de docent had immers de film uitgekozen, een educatief verantwoorde film verwacht. Hoewel de trailer (voor de geïnteresseerden) misschien het niet doet vermoeden, belandden we, zelfs voor Nederlandse begrippen, bij een zeer expliciete film. We hielden het maar op "part of the cultural experience" en de docent heeft z'n excuses aangeboden voor het weinige Duits wat in de film gesproken werd.

Op vrijdag de 11e besloot ik naar Bolzano (of Bozen in het Duits) in Italië, Süd-Tirol te gaan. Ik wilde de stad graag nog bezoeken voordat het echt winter werd en aangezien niemand anders vrij was ging ik lekker in m'n eentje. Onderweg in de bus werden we al overvallen door een sneeuwstorm op de Brennerpas en hoe dichter ik bij Bolzano kwam hoe slechter het weer werd, ik had me ingesteld op een zonnig dagje Italië, Oberbozenmaar dat werd het dus niet. Omdat het weer zo slecht was besloot ik eerst het museum te bezoeken wat geheel aan de mummie Otzi besteed is, ik was immers alleen en kon dus lekker de nerd uithangen. En terwijl ik er niet zo veel van verwachtte, was het echt een van de interessantste museums die ik ooit heb bezocht! Daarna besloot ik ondanks het, ondertussen opgeknapte, maar nog steeds slechte weer met de kabelbaan naar Oberbozen te gaan, een hoger gelegen gedeelte van de stad. Ik kwam eenmaal boven echt in een winters sprookje terecht, echt genieten! Na een wandeling rond Oberbozen heb ik mezelf in de stad beneden nog nuttig gemaakt. M'n Italiaanse vriendinnen hadden met met een boodschappenlijstje op pad gestuurd, en ondanks dat Süd-Tirol erg veel weg heeft van het Oostenrijkse Tirol, kon ik 's avonds toch Sinterklaas spelen en Italiaanse producten uitdelen. Het was natuurlijk 11 november en dat betekent Sint Maarten! 's Avonds had Hannah een gezellige Sint Maarten viering voor ons in petto met vooral veel lekker eten wat mij aan sinterklaas deed denken en natuurlijk ontbrak de glühwein niet, voor mij best van both worlds dus, helemaal na een hele dag op pad te zijn geweest.

Maximaal genieten in StubaiDe rest van de tijd heb ik vooral van het Erasmusleven in Innsbruck genoten, dat betekende skiën in de weekenden. Dat gaat overigens steeds beter, lees: harder en met bijna zonder gênante valpartijen midden op de piste, of met lieve liftgenootjes die mij meetrekken in hun val uit de ankerlift (wat natuurlijk nooit mijn schuld is). Daarnaast horen met elkaar eten en feestjes ook bij het goede Erasmusleven. Zo heb ik m'n grootste pizza ooit gegeten (na een dag skiën, dus het was geoorloofd) en hebben we in de dorm onder andere kunnen genieten van een Frans en Italiaans diner. Dit levert natuurlijk een hoop interessante gesprekken op over alle verschillen en overeenkomsten die we hebben met elkaar, de momenten met elkaar in de keuken, zijn dan ook echt super waardevol! En een leuke bijkomstigheid, omdat ik veel met de Italianen optrek, gaat zelfs m'n Italiaans met sprongen vooruit, wie had dat van te voren gedacht... Afgelopen zaterdag was ik even niet Italiaans, toen stonden in de dorm namelijk de Beer Olympics op het programma en heb ik, samen met mijn team, vol trots de Nederlandse eer vertegenwoordigd (met wisselend resultaat overigens).

Deze week staat toe nu toe vooral in het teken van de föhn, een warme droge wind die het dal waar Innsbruck in ligt in waait. Het betekend dat het erg warm is, hier in Innsbruck bijna 20 graden en in Salzburg vandaag zelfs 22 graden, ronduit zomerse temperaturen dus! Voor de Oostenrijkers is het ook het gesprek van de dag. De föhn zorgt er niet alleen voor dat de gevallen sneeuw letterlijk voor de zon verdwijnt, veel mensen hebben ook last van allerlei fysieke klachten, zoals droge ogen, slapeloosheid en hoofdpijn. De vorige föhndagen had ik er al een beetje last van, maar ook ik heb helaas is de föhn-hoofdpijn deze keer niet aan mij voorbij gegaan. Het blijft nog wel tot vrijdag föhnen, en dat is eigenlijk voor alles en iedereen huilen met de pet op, want we dichterbij Innsbruck skiën, en dat zit er helaas deze week nog niet in :(. Maar we houden hoop, ik heb gezien hoe snel het kan gaan met de sneeuw, dus we hopen maar op een flinke dump binnenkort.

Die moet snel komen, want Merel komt al bijna op bezoek om te skiën, het tweede Kerstmarkt in de Altstadtweekend van december is het zover. En ik weet nu al dat we tijd tekort gaan komen, want naast skiën, moet er natuurlijk flink bijgepraat worden en moeten we de prachtige (afgelopen week geopende) kerstmarkt van Innsbruck met meer dan één bezoekje vereren. Met nog een maandje te gaan, gaat ook mijn flitsbezoek aan Nederland in de kerstvakantie opschieten. En hoewel ik het super naar mijn zin heb hier, kan ik ook niet wachten om iedereen thuis een dikke knuffel te geven! Maar eerst volgende week: Wenen! Samen met Lisa ga ik volgende week een lang weekend de stad Sisi bezoeken, de stad schijnt prachtig te zijn in kerstsferen, dus ik kan niet wachten!

Ciao!

p.s. Voor de mensen die denken, doet ze echt niks anders dan leuke dingen, een troost: volgende week staat mijn eerste tentamen op het programma, Zwischentest Duits. Over onder andere de wondere wereld van de Akkusativ, Dativ, (Lokale) Präpositionen, Konjuktiv II, do I need to say more? ;)