Zus op bezoek

19 oktober 2016 - Innsbruck, Oostenrijk

De afgelopen twee weken (wat gaat de tijd snel!) ben ik druk geweest met m'n draai te vinden op de universiteit hier, maar uiteraard ook met genieten van het mooie Innsbruck en de omgeving. En afgelopen weekend is Tessa op bezoek geweest en hebben we München bezocht.

Op de universiteit begint alles een beetje te lopen. Het belangrijkste is: ik kom niet meer half verdrietig thuis omdat ik geen woord van de docent verstaan heb en ik weet bijna zeker welke vakken ik nu tot het einde van het semester ga volgen. Het werkt hier een beetje anders dan in Nederland. De meeste vakken bestaan uit een serie van "Vorlesungen" (1 of 2x in de week een hoorcollege) met aan het einde een tentamen. De docent praat dan 1,5 uur (zonder pauze) over een onderwerp en daarna mag je weer naar huis. Er wordt dus in vergelijking met Nederland super weinig participatie van de studenten verwacht, zij hoeven maar een paar vakken te volgen waarin zij bijvoorbeeld een presentatie houden of essay schrijven. Voor mij komt het wel goed uit, want voor nu is alleen luisteren in het Duits al een uitdaging genoeg. Een ander verschil is dat ik in Utrecht 2 of maximaal 3 vakken tegelijk volgde, en dat dat er hier meer dan 10 zijn, dat betekent dus: plannen! Een van die vakken is Deutsch als Fremdsprache, en daar hoef ik gelukkig niet 1,5 uur stil te zijn maar verbeteren we op een super leuke manier met een super leuke docent ons Duits.

In de stoeltjeslift met FedericaPrachtige herfskleuren op de Zirbenweg

Ik heb uiteraard niet alleen maar gestudeerd. We hebben onze Freizeittickets namelijk goed ingezet de afgelopen 2 weken (helaas ik nog niet om te skiën, maar dat gaat niet lang meer duren :)) Zo heb ik op de Zirbenweg gewandeld, een wandelpad dat meestal vlak boven de boomgrens loopt en een super mooi uitzicht op Innsbruck geeft (als de wolken er niet voor hangen). Het was super koud (vooral in de stoeltjeslift omhoog) maar met de herfstkleuren boven in de bergen super mooi! In hetzelfde weekend zijn we de Nordkette opgegaan, dat kan vanuit de stad, eerst met een treintje en dan met twee kabelbanen. We kwamen voor ons gevoel in een sneeuwstorm bovenop de berg terecht, wat een rare gewaarwording in oktober voor de meeste van ons was. Een paar dagen later ben ik met Lisa nog een keer de Nordkette opgegaan, ik kwam gebroken terug van een ochtend college en de keuze was of slapen of een frisse neus halen. Toen we hoorden dat er verse sneeuw gevallen was, was de keuze natuurlijk snel gemaakt. Het voelt echt bijzonder zo gemakkelijk even de bergen in te kunnen, maar tegelijkertijd ook in een stad te wonen, mij maakt het in ieder geval blij!

Winter op HafelekarOktobersneeuw!

En afgelopen vrijdag was het zover: Tessa haar eerste juffenvakantie begon! 's Ochtends ben ik al met de bus naar München gegaan. Dat was de derde keer in drie weken, dus ik vond het tijd om deze keer wat meer van de stad te zien dan alleen de Wies'n en het busstation. Ik ben eerst naar het Deutsches Museum geweest. Een van de grootste musea ter wereld over techniek en natuurwetenschappen. Laat dat natuurlijk maar aan de Duitsers over, ik kon de nerd in mij dus lekker los laten. Daarna stonden er nog wat belangrijkere zaken op het programma: shoppen. Zo heb ik de Decathlon met een bezoekje vereerd (onbegrijpelijk dat ze die in Oostenrijk niet hebben met al die veel te sportieve mensen) en een goed afgeprijsde skibroek kunnen scoren. Daarna heb ik in het hotel op Tessa gewacht, die 's avonds landde in München landde, hiep hoi! We zijn dan ook gauw een bierstube ingedoken om bij te praten!

München

We hadden besloten om de volgende ochtend vroeg Concentratiekamp Dachau te bezoeken. Ik had mij eigenlijk nooit gerealiseerd dat dit zo dicht bij München lag en ik kan nu wel zeggen dat het echt een must-do is als je de stad bezoekt. Dachau was het eerste concentratiekamp in Nazi-Duitsland, en heeft als voorbeeld voor veel andere kampen gediend, en nu is de geschiedenis er nog erg zichtbaar. De bekende woorden Arbeit macht frei staan geschreven in het hek naar het kampterrein toen, en gelijk wordt duidelijk dat zich hier de meest afschuwelijke dingen hebben afgespeeld. Op het terrein zijn enkele barakken bewaard gebleven/herbouwd, en zijn er verder meerdere gedenkmonumenten. De gevangenen werden in Dachau ingezet als dwangarbeider. Het is haast niet voor te stellen, hoe vreselijk de omstandigheden voor de gevangenen geweest zijn. En hoewel Dachau geen vernietigingskamp werd vonden hier duizenden mensen de dood, door vreselijke medische experimenten, executie of de vreselijke omstandigheden. Het is haast niet voor te stellen dat zulke gruwelijkheden plaats hebben kunnen vinden, het maakte mij verdrietig en boos, maar tegelijkertijd was ook plaats voor dankbaarheid, dankbaarheid dat ik wel in vrijheid kan leven.

Dachau

Zoals op de foto's te zien is was het een prachtige dag, en we besloten daar maar in alle vrijheid van te genieten. Terug in München hebben we eerst de Englischer Garten bezocht, een super mooi en groot stadspark. Iedereen was hier lekker aan het chillen en aan het genieten van het najaarszonnetje. Super tof was nog een plek waar kunstmatige golven gemaakt worden waar op gesurfd wordt. En zaterdagavond zijn we weer naar huis gegaan. Daar kon Tessa kennis maken met de gezelligheid in de Serlesdorm. Zondag zijn we op aanraden van Mama en Sjaak naar Serles gegaan. Eerst met de kabelbaan omhoog, een wandeling gemaakt (met als beloning uiteraard een Schnitzel, Tessa moest natuurlijk een spoedcursus Oostenrijk krijgen) maar hoogtepunt van de middag was om weer met de zomerrodel naar beneden te gaan!! Als een kind zo blij stonden we weer beneden. Het is nog niet gelukt om filmpjes hiervan op de blog te krijgen, maar hopelijk lukt dat later nog.

Hafelekarspitze!Maandagochtend ben ik met Tessa naar de Nordkette geweest, helaas was de sneeuw van vorige week door de Südföhn bijna helemaal gesmolten, maar de Südföhn had als voordeel dat we een super mooi uitzicht hadden. Aan de ene kant op het dal waar Innsbruck in ligt en aan de andere kant op het eindeloos groot lijkende Karwendel gebergte. Terwijl ik college had is Tessa daarna nog naar de Swarovski Kristalwelt geweest, wat ook een aanrader schijnt te zijn.

Dinsdag had ik colleges waar ik echt naartoe moest en is Tessa als strong independent woman alleen op pad gegaan. Zij is ook gaan wandelen op de Zirbenweg, helaas onder wat nattere omstandigheden dan ik enkele weken daarvoor, maar ben trots dat ze dat gedaan heeft! 's Middags was het helaas alweer tijd om gedag te zeggen, maar niet voordat Tessa nog een apfelstrudel geproefd had!

Ondertussen is ook alles in gereedheid gebracht om hopelijk dit weekend voor het eerst de lange latten op de Stubai Gletscher onder te binden, zin in. Ook komen er de komende weken wat feestdagen en dus vrije dagen aan. Na de leuke afgelopen weken, liggen er dus ook alweer genoeg leuke dingen in het vooruitzicht!

Tschüss!

p.s. M'n geleende telefoon van Anne is terug met Tessa mee naar NL gegaan, ik ben vanaf nu dus alleen nog op m'n Oostenrijkse telefoon te bereiken, mocht je m'n nummer of adres willen hebben, stuur dan even een berichtje!

1. Karin:
    Heey lauwtje.
    Wat gezellig om zo op de hoogte te blijven. Je benut je tijd daar wel heel goed. Wat heb je al een hoop gedaan zeg. Net je zus nog gesproken datbjullie het zo fijn hebben gehad. Veel plezier komend weekend op de latten. Liefs karin xx
  2. Laurien:
    Leuk lau!!
    Mooi geschreven ook!
  3. Anja van de Bildt:
    Hoi Laura
    Wat leuk om te lezen! Jij geniet daar ook wel zeg!
    Liefs Anja
  4. Marleen:
    19 oktober 2016
    Hoi Laura fijn dat je het zo leuk hebt
    geniet ervan.
    Wij volgen je