Oktoberfest en de eerste Uni-week

6 oktober 2016 - Innsbruck, Oostenrijk

Mijn laatste "vakantie" week in Innsbruck ligt inmiddels alweer een week achter me en ook mijn eerste week op de universiteit zit erop, want ik heb weekend! Na vorige week, die vooral in het teken stond van mijn bezoekjes aan het Oktoberfest in München moesten er deze week ook serieuze zaken gedaan worden (of nouja dat was de bedoeling, maar daarover later meer).

Vorige week dinsdag was het eindelijk zover, onze dirndls hingen al een week klaar en ook de rest van de outfit was tot in de puntjes voorbereid en om 7:00 vertrok ik met Federica, Sarah en Lisa naar het station om daar de bus naar München te pakken. Best een rare gewaarwording om zo vroeg voor een dag feesten te vertrekken, maar je moet er wat voor over hebben! Na een busreis van ongeveer 2 uur kwamen we aan in München en na een ontbijt van koffie en Brezel (love it!) waren we klaar om naar de Wiesn te gaan. Er was ondertussen al een grote stroom van mensen in trachten (de traditionele kleding) richting de Wiesn op gang gekomen. De Wiesn was precies wat ik ervan verwachtte, een groot feestterrein, met een kermis, grote biertenten en overal plekken om eten te kopen. Na een rondje kermis en ritje in het reuzenrad zijn we de Hofbräu tent ingedoken waar het een groot feest van gezelligheid, bier drinken en nieuwe mensen ontmoeten was. Ongeveer het kwartier wordt Ein Prosit ingezet en wordt het geproost op der Gemütlichkeit en hoe verder de dag/avond vorderde hoe meer er gezongen en gedanst werd. Ik vond het echt fantastisch (de foto's spreken denk ik redelijk voor zich), en ik kan echt iedereen aanraden om eens een keer naar het Oktoberfest te gaan om deze sfeer mee te maken!

Omdat ik het zo leuk vond, besloot ik woensdagochtend, nog ontwakend uit mijn Oktoberfestroes om vrijdag weer te gaan, want dan zouden de mannen van Nieuwerkerk 6 een bezoekje aan München brengen. Maar eerst ging ik mama en Sjaak op donderdag nog gedag zeggen, want die verbleven nog steeds in het prachtige Oostenijk en die zou ik daarna niet meer zien. Met de tram kwamen ze naar Innsbruck en we gingen we nog een keer met elkaar Kaffee und Kuchen doen in ons favoriete tentje. Na een heerlijk drankje in het heerlijke nazomerzonnetje was het tijd om gedag te zeggen. Ik vond het heel leuk om te zien dat mama en Sjaak ook zo'n heerlijke tijd in Oostenrijk hebben gehad. En we zien elkaar alweer in de kerstvakantie dus het afscheid viel gelukkig reuze mee.

Vrijdag vertrok ik gelukkig iets later weer met de bus naar München en deze keer ging ik als echt Nederlandse met mijn dirndl op de fiets naar het station, wat voor de mensen hier al een toeristische attractie opzich was. Het recept van vrijdag was eigenlijk hetzelfde als dinsdag, veel bier en gezelligheid. De chaos was alleen met 7 mannen natuurlijk 10x zo groot als op dinsdag. Maar het was super leuk om elkaar in München te zien!

Zondagochtend besloten Sarah en ik om naar de vlooienmarkt te gaan om een fiets voor Sarah te scoren, want als je kan fietsen, is het hebben van een fiets wel echt een must in Innsbruck. Sarah kocht "per ongeluk" ook een snowboard en ik mocht mijn Nederlandse skills weer tonen door met haar snowboard terug naar Innsbruck te fietsen. Het begint bij iedereen nu echt te kriebelen om te gaan skiën of snowboarden, de Stubaier Gletscher is sinds vorige week geopend en de Freizeittickets (de seizoenspassen om te skiën, maar bijvoorbeeld ook voor zwembaden en musea) zijn in de verkoop gegaan, dus wie weet kan ik jullie in mijn volgende verslag vertellen over mijn eerste avonturen in de sneeuw!

Maandag was het dan toch echt tijd om naar de Universiteit te gaan. Het kiezen van en het inschrijven voor de vakken is nog een beetje een probleem, omdat mijn coördinator nog onbereikbaar is. Daardoor heb ik deze week nog niet heel veel vakken gevolgd, maar de vakken die ik waren gevolgd waren vooral erg Duits! Het was echt even schakelen en doodvermoeiend om te volgen (wel interessant overigens), maar hopelijk gaat dit in de komende weken/maanden steeds makkelijker worden.

En ten slotte ben ik gisteravond vreemd gegaan, in plaats van te korfballen op woensdagavond volg ik hier een volleybalcursus (vanuit de universiteit). Ook hiervoor gold: het was erg Duits. De trainster sprak erg onduidelijk, maar gelukkig waren er genoeg anderen die me helpen, maar ik heb dus genoeg mogelijkheden om mijn Duits te verbeteren te komende maanden (ook een van de redenen om naar Innsbruck te komen).

Volgende week zal het voor iedereen wat drukker worden met studeren, dus dit weekend gaan we proberen nog wat leuke uitstapjes met elkaar te plannen. Én volgende week vrijdag komt Tessa al op bezoek :). Vrijdagvond landt ze in München en ga ik ook naar München toe om op zaterdag eerst wat meer van de stad te zien dan alleen de Wiesn, om vervolgens door te reizen naar Innsbruck, een superleuk vooruitzicht alweer.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marian Mul:
    9 oktober 2016
    Een en al gezelligheid dus! Geniet ervan ,straks moet je aan de slag! Groetjes Marian