Week 1 als Innsbrucker

18 september 2016 - Innsbruck, Oostenrijk

Ik ben nu bijna een week in Innsbruck en vond het wel weer tijd om jullie een update te geven van de afgelopen week. Zondag is denk ik een goede dag op een blog te schrijven, want alles is hier gesloten op zondag. Toen ik vanmorgen ging hardlopen (ja jullie geloven het niet) was het ook gewoon druk op straat met sportende mensen of mensen die onderweg waren om allerlei activiteiten in de bergen rondom Innsbruck te ondernemen. Sowieso lijken de Oostenrijkers super fit en zijn ze erg druk met sporten en zien ze er allemaal erg professioneel uit. Daar ligt dus een uitdaging voor me het komende semester :).

Afgelopen week ben ik vooral "druk" geweest met de stad ontdekken en dingen regelen. Zo heb ik een Oostenrijkse bankrekening geopend en een bezoek aan Ikea gebracht. Er waren hier onder andere helemaal geen keukenspullen aanwezig, dus die zijn even flink ingeslagen. Op woensdag ben ik met een paar huisgenoten naar de Baggersee geweest, dat is een mooi zwemmeer vlak buiten de stad. Het was Baggerseevoorspelt dat woensdag de laatste mooie zomerdag zou zijn, dus veel Innsbruckers waren naar de Baggersee gekomen om nog van het mooie weer te genieten. Vanaf donderdag werd het weer inderdaad wat minder zomers, maar het was nog prima weer om een bezoekje aan de plaatselijke dierentuin te brengen, de Alpenzoo. De Alpenzoo ligt iets boven de stad en je kunt hem bereiken door de Hungerburgbahn te nemen, een soort futuristisch treintje (mocht je zin hebben in heerlijke slow tv, Google dan: Rail Away en Innsbruck, daarin wordt veel aandacht aan dit bouwwerk besteed). In de Alpenzoo hebben ze allemaal dieren die in de Alpen leven of hebben geleefd en het was leuk om dit gezien hebben, voordat de meeste van deze dieren hun winterslaap gaan houden. 's Avonds eten we Heerlijke pasta van Federicavaak met een paar huisgenoten en koken om en om. Ik ben vooral erg fan van Federica's kookkusten, ze komt van Sardinië en kookt de lekkerste pasta. Hopelijk kan ik wat van haar leren en straks in Nederland voor jullie ook heerlijke pasta's koken.

Vrijdagochtend zouden Sarah (een huisgenootje uit Wales) en ik alleen even naar het station gaan op een voordeelkaart te kopen. Maar onderweg kwamen we langs Trachtenhaus (een winkel met tradionele Tiroolse/Beierese kleding) en besloten een kijkje te nemen, maar niks te kopen. Jullie kunnen al raden wat er gebeurd is: ik werd verliefd op een dirndl en verliet de winkel dolgelukkig met mijn nieuwe aankoop. Ik ben dus klaar voor het Oktoberfest! Later op de dag slaagden Federica en Sarah ook nog hun dirndl en voelde ik met wat minder schuldig over mijn aankoop.

Dirndls passen in TrachtenhausKlaar voor Oktoberfest!

Gisteravond hadden we nog een verjaardag/huisfeest op onze etage dus vandaag wordt waarschijnlijk een luie zondag. Maar morgen komen mama en Sjaak al naar Innsbruck. Ik ben erg blij dat ze komen, want ze nemen mijn fiets mee (en nog veel meer spullen die niet in mijn eigen koffer paste). Maar ik vind het natuurlijk vooral erg leuk om ze de stad waar ik het komende semester ga wonen te laten zien.

Om op z'n Tirools af te sluiten: Auf Wiederschau'n!

1. Mama:
    18 september 2016
    We hebben de auto vol geladen.
    Zo leuk om elkaar morgen weer te zien.
  2. Annelot:
    19 september 2016
    Wat leuk om te lezen! Je hebt al veel gedaan. Ik vind de dirndls super leuk. :)
    Veel plezier met je moeder en Sjaak deze week!
  3. Jeanet:
    26 september 2016
    Hallo Laura,
    goed idee om zo.n reis verhaal bij te houden. Je entree lijkt mij geslaagd. Veel nieuwe dingen, maar wel een hele uitdaging.
    Hartstikke leuk voor jou. Ik ben benieuwd naar je andere verhalen.